Under stor pompa och ståt offentliggjordes under tisdagen att Gustav Lorenz kliver tillbaka in i mentorskapet efter tre års frånvaro.
Anledningen? Den unika möjligheten att få ta över EKO22 under deras sista läsår.
– Visionen är att lärarna inte bara ska sakna er, utan längta efter nästa gång ni är i klassrummet, säger Lorenz om visionen för klassen.

Erik Löfgren har under två års tid fått förtroendet att hantera mentorskapet för EKO22, men har tappat förtroendet från ledningen vad gäller att få ut maximalt från det fina elevunderlaget.
Inför säsongen 2024-2025 satsar Grillska Gymnasiet på en ny mentor för klassen för att få ordentlig fart på resultaten. Under tisdagens mentorstid spelades det maffiga Star Wars-introt, skrivet av mästerkompositören John Williams, varpå Gustav Lorenz trädde in genom dörrarna. Reaktionen? Stora applåder från eleverna.
– Jag känner mig exalterad, säger eleven Alfred Söderberg och utvecklar:
– Det känns spännande med en förändring och någonting nytt. Han var rolig att ha i ettan och har en positiv attityd, tillägger Söderberg.
Sonia Vives fyller kortfattat i:
– Najs, säger hon i en kommentar till Grillskabladet.
Lorenz presenterade framför allt en tydlig vision för sitt mentorskap över klassen. Visionen löd att lärarna inte bara ska sakna EKO22 när de inte är i klassrummet – lärarna ska också längta efter att de är tillbaka i klassrummet.
– Visioner är inget fingerknäpp utan det är något man hela tiden strävar efter att uppnå, säger Lorenz till Grillskabladet.
De tre ledorden blir “effektivitet”, “attityd” och “lagarbete”.
– Den tid och ansträngning som ni lägger ner i skolan ska ge ett så bra och effektivt resultat som möjligt, säger Lorenz till en klass som slickade i sig de nya ledorden som manna från mentorshimlen.
– Vi ska jobba med att göra er till effektivare elever, utvecklar Lorenz.
Något som stundtals varit problematiskt för klassen är att upparbeta en studiero som gör att alla elever når sin höga maxpotential. Det är något Gustav Lorenz tror att hans vara mentorshand ska kunna bidra till.
– Vi behöver tillsammans, genom lagarbete, skapa en effektiv studiemiljö. Men det handlar inte bara om i skolmiljön: vi måste göra det mot alla vi möter, till exempel mot busschauffören som kör oss till aktiviteter, säger Lorenz.
Lorenz hade förberett en PowerPoint för att förklara sin vision för sin nya mentorsklass, där han bland annat lyfte upp exempel på elevmeddelanden i chatten som positiva och mindre positiva exempel.
Efteråt var gensvaret starkt från eleverna:
– Skitbra lärare. Kärlek och respekt till Gustav. Vi älskar honom, säger eleven Nini Panchulidze i EKO22.
Grillskabladets redaktion