I kursen Fotografisk bild 1 får eleverna på Grillska både posera framför kameran och trycka på knappen.

Resultatet: bilder vi aldrig tidigare skådat på skolans ungdomar.

– Det har varit en imponerande utvecklingskurva, säger fotoläraren Gustav Lorenz.

Under det senaste momentet som heter just porträttfoto har årets fotoelever utforskat sina kreativa djup i skolans mobila fotostudio. Resultatet är unika foton som visar dina skolkamrater som du aldrig sett dem förut – och Gustav Lorenz är väldigt nöjd med utvecklingen hos ungdomarna.

Han är så nöjd att han till och med öppnar för att många elever skulle kunna få uppdrag som avlönade porträttfotografer.

– Idag skulle jag kunna tänka mig att låta företag komma hit och låta eleverna ta porträttfoton till deras hemsida. De har utvecklats väldigt mycket, säger Lorenz.

Grillskabladet har fått ta del av de unika bilderna som producerats under momentets gång.

Jorge Martinez Acuña poserar här med ett vackert ljus i anletet.

– Här har vi ju det klassiska Rembrandt-ljuset, den där vackra ljustriangeln, där Jorge lyser upp. Vi har tränat på hur vi ska få modellerna att se bekväma ut framför kameran och det ser vi ett exempel på här: hur Jorge är helt avslappnad, vilket ger en professionell bild, säger Lorenz.

En elev som valde att arbeta med rekvisita var Georgios Gultidis.

– När det kommer till rekvisitan kan det fungera med något så enkelt som en hatt: att man jobbar med en huvudbonad för att skapa skuggningar i bilden. Det ser vi på bilden av Giorgios bild här: att hatten är rekvisitan. Fotografen testade att ha kepsen på flera olika sätt och föll till slut för en bild där ögonen tittar fram precis under kepsskärmen, säger Gustav Lorenz.

En elev vars bilder slagit ner som något av en bomb är Isak Ingemarssons porträtt som minner om en svunnen tid. RL22B-eleven framstår som en gammal tids filmhjälte i sina sobra men alltjämt gentlemannamässiga porträtt.

– Vi vet inte om den här bilden kommer dyka upp på Isaks sociala medier, det vet vi ingenting om, men en sån här bild förtjänar ju att spridas, säger Lorenz.

En som valde ett annat typ av porträttfoto var eleven Klara Malmsten.

– Här ser vi hur man kan arbeta med kroppen för att skapa spännande vinklar och täcka en del av ansikten för att skapa en spänning och laddning i fotot, säger Lorenz.

Ytterligare ett exempel på hur man på ett lekfullt sätt kan arbeta med slutartiden ser vi i Linnea Bergqvists drömska porträtt.

– Det här hade kunnat gå rakt in i Fotografiskas utställningar. Här har eleven gått ett steg längre i sin porträttfotografering och vi ser ett resultat som utan problem skulle kunna hängas på väggen eller pryda omslaget av ett fotomagasin, säger Gustav Lorenz.

Och Gustav Lorenz är väldigt nöjd med hur hans adepter i fotografikursen hanterat utmaningen.

– Utifrån att vi började med porträttfoto för bara ett antal veckor sedan så hade jag aldrig trott att de skulle hinna nå så här långt. De har överträffat mina vildaste förhoppningar. Jag är stolt, säger han med en närmast rörd tonalitet i rösten.

av admin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *